środa, 8 kwietnia 2020

1 Zadanie dla klas VI OSB (liceum)

Wyobraźcie sobie dowolny przedmiot codziennego użytku.

Nienawidzę prasować, więc z niekrytym wstrętem pomyślałam sobie - ŻELAZKO. Pewnie pomyśleliście o czymś równie prozaicznym. Wiecie, do czego ten przedmiot służy, jak z niego korzystać, co można zrobić z jego pomocą itd.

A gdyby tak... pozbawić ten przedmiot jego pierwotnej funkcji? Gdyby moje pomyślane żelazko przestało służyć do prasowania, stało by się czymś dziwnym i nieznanym... Nie jestem pierwszą osobą, której przyszło coś takiego do głowy:

Man Ray Podarunek, 1921 źródło: laminerwa.pl
Emmanuel Rudnitzky, artysta podpisujący się jako Man Ray, przygotował powyższe żelazko, jako prezent dla właściciela paryskiej galerii, w której miała odbyć się jego pierwsza w Europie wystawa (był Amerykaninem). Przedmiot był tak intrygujący, że od razu go... skradziono!

Man Ray przykleił do żelazka pinezki, co kompletnie zmieniło jego odbiór. Teraz jest czymś niepokojącym (choć, jak wspominałam, żelazko nie kojarzy mi się sympatycznie nawet w klasycznej wersji), wygląda wręcz jak instrument do tortur... Brr!

Czy na tym koniec zabaw z przedmiotami? Oczywiście, że nie! Podobnymi przykładami mogę sypać jak z rękawa - wszystko za sprawą DADAISTÓW, czyli artystów, którzy w XX wieku chcieli oderwać sztukę od codzienności. Posługiwali się absurdem, dowcipem. Dlaczego? Bo żyjąc w czasach I wojny światowej byli świadkami wielu okrucieństw. Ich marzeniem było to, by uwolnić sztukę od realności, by sztuka narodziła się na nowo. Stąd też nazwa całego ruchu artystycznego  - DADAIZM, od sylab "da-da" wymawianych często przez niemowlęta.

Spójrzmy na innych dadaistów, którzy wykorzystywali w sztuce przedmioty żywcem z codzienności.

Najbardziej znanym spośród nich jest Marcel Duchamp. Zasłynął z ready mades, czyli dzieł sztuki wykonanych z gotowych obiektów. Co przyniosło mu największą sławę? Fontanna, która jest...

Marcel Duchamp Fontanna, 1917 źródło: pl.wikipedia.org

pisuarem! Po prostu postawił go na stole i podpisał swoim pseudonimem R. Mutt. Koniec pracy. Zapytacie z oburzeniem "to ma być dzieło sztuki?!" Oczywiście, to nietypowe dzieło - i jeśli zadaliście to pytanie, dadaiści osiągnęli sukces - bardzo chcieli prowokować, zaburzać ład, odrzucić wartości sztuki tradycyjnej. Jako ciekawostkę dodam, że od pewnego czasu po sieci krążą artykuły, które poddają w wątpliwość to, że Fontanna jest dziełem Duchampa i przypisują ją pewnej niemieckiej artystce.

Skoro mowa o artystce - poznajcie Mereth Oppenheim, a właściwie jedno z jej dzieł:

Meret Oppenheim Obiekt, 1936 źródło: moma.org

Szwajcarska artystka, po spotkaniu z Pablem Picasso i Dorą Maar, kupiła filiżankę, futro i wykonała powyższy Obiekt. Myślę, że włos jest czymś, czego bardzo nie chcielibyśmy znajdować w swojej filiżance... Chcielibyście napić się z takiego naczynia? A może zjeść ciasto tą łyżeczką? Oj, to niesmaczne na samą myśl...

Ekstrawagancki Salvador Dali również lubił zabawę obiektami, zmienianiem ich znaczeń. Jest autorem dzieła Telefon homar, o którym sam mówił: Nie rozumiem, dlaczego, gdy pytam o grillowany homar w restauracji, nigdy nie podano mi gotowanego telefonu.

Salvador Dali Telefon-Homar, 1936 źródło: tate.org.uk

Czy współcześnie artyści również stosują takie zabiegi? Czy bawią się obiektami? Jak najbardziej, ten temat nie traci na popularności. Jednym z takich artystów jest Piotr Urbaniec, który eksperymentuje na przedmiotach codziennego użytku. Umieszcza je w zaskakujących kontekstach, poszukuje ich nowych znaczeń i funkcji. Często poddaje je absurdalnym próbom, rzucając tym samym wyzwanie otaczającej rzeczywistości. Część jego instalacji pod tytułem Obiekty-wizm możecie zobaczyć w tym WIDEO-ARCIE.

kadr z wideo-artu Objects! 2015, Piotr Urbaniec, źródło: ninateka.pl

Czy te japonki na patelni nie wyglądają zaskakująco? Są dosłownie ZASKAKUJĄCE, bo momentami aż podskakują wraz ze strzelającym popcornem.

Czas na Waszą aktywność!


Zadania dla Was:

1. Co myślisz o wykorzystywaniu obiektów w sztuce? Jak oceniasz ideę dadaizmu? Swoje przemyślenia zapisz w komentarzu (zadanie dla chętnych, na plusa) - nie zapomnij podpisać się imieniem i pierwszą literą nazwiska oraz klasą.

2. Pewnie się domyślacie... Czas na Wasze eksperymenty z przedmiotami! Wykonaj zadanie wykorzystując dowolny obiekt gotowy - przekształć go lub postaw przed nim niecodzienne zadanie. Pracę udokumentuj za pomocą fotografii lub filmu i prześlij na mojego maila: narloch.hanna@gmail.com
Zadanie obowiązkowe, na ocenę.

DO DZIEŁA!