poniedziałek, 16 marca 2020

1 ZADANIE dla klas: 5 abc z SP45 i II ab z OSB

Czy dzieło sztuki może pobudzać apetyt? Czy w jedzeniu artysta może ukryć czyjś portret?

W tym tygodniu chciałabym przedstawić Wam twórczość artysty, który na oba pytania odpowiedziałby "TAK!". Oto Giuseppe Arcimboldo!

Giuseppe Arcimboldo, źródło: wikiart.org

Artysta urodził się w 1527 roku w Mediolanie, gdzie zmarł w 1593. Był włoskim malarzem okresu manieryzmu, tworzył na dworach. Jest znany przede wszystkim ze swoich ekscentrycznych, groteskowych dzieł, które przedstawiają twarze lub sceny zbudowane z różnych elementów natury, jak kwiaty, owoce, warzywa, ryby.

Jednym z ciekawszych przykładów jego kunsztu i przewrotności jest obraz znajdujący się poniżej, pod tytułem Ogrodnik. 

Ogrodnik, 1587/90, źródło: pl.wikipedia.org

Po obróceniu do góry nogami portret przemienia się w... miskę z warzywami. To dzieło niesie nam morał: wszystko należy obserwować wnikliwie, niestereotypowo, żeby móc odkryć ukryte znaczenia i treści. Nie można ufać jedynie pierwszemu spojrzeniu.

Podobną naukę niesie dzieło Kucharz (poniżej). Obróćmy je...

Kucharz, ok. 1570, źródło: commons.wikimedia.org

Obraz zdaje się mówić: “jesteś tym, co jesz” :-). Kucharz zmienił się przecież w obiad!

Niektórzy uważają, że Giuseppe Arcimboldo był pre-surrealistą. Dlaczego? Przecież surrealiści zaczęli tworzyć ponad 300 lat po śmierci Arcimbolda! Jednak ekscentryczność jego obrazów, nietypowe podejście do przedstawień wywarło na surrealistach tak ogromne wrażenie, że mimo upływu lat fascynowali się jego dziełami, czerpali z nich inspirację (szczególnie Salvador Dali, o którym już co nieco, prawda?).

Przyjrzyjmy się innym dziełom Arcimbolda. Skoro tworzył na dworach, to znaczy, że malował same ważne osobistości! Czy one też składały się z jedzenia...?

Portret Rudolfa II, Vertumnus, 1590/91, źródło: en.wikipedia.org

Rudolf II przedstawiony powyżej, władca... (oj, za dużo tego, by pisać, sprawdźcie sami) był niezwykle dumny z portretu wykonanego przez Arcimboldiego.

Ciekawostka: na światowej wystawie EXPO 2015 w Mediolanie – której tematem było wyżywienie planety – jedną z oficjalnych maskotek był Foody: fan zdrowego i smacznego jedzenia, symbolizujący żywność jako źródło życia i energii. Foody był zainspirowany obrazami tego wybitnego mediolańskiego malarza!

źródło: ciaociaoitalia.net

Zadania dla Was:

1. Jak Wam się podoba sztuka Arcimboldiego? Co myślicie o jego twórczości? Zapiszcie swoje przemyślenia w komentarzach (najciekawsze ocenię plusami za aktywność). Przy komentarzu podpiszcie się imieniem i pierwszą literą nazwiska, oraz klasą, np. Michał G. z 5c lub Amelia K. z II a (cyfry arabskie dla uczniów z SP 45, rzymskie dla uczniów z OSB).

2. Myślę, że w każdym domu znajdzie się coś do jedzenia (w końcu wszyscy zrobiliśmy niezłe zapasy!). Zadanie plastyczne polega na tym, by ułożyć swój autoportret z jedzenia (np. warzyw, owoców) na talerzu lub desce. Możesz kłaść produkty w całości, obierać, kroić itd. Zrób zdjęcie gotowej pracy i wyślij na mojego maila: narloch.hanna@gmail.com
W treści maila napisz swoje imię i nazwisko.
Z gotowych prac utworzę nowy post, byście zobaczyli nawzajem swoje dzieła.
Na zdjęcia czekam do 31.03.2020, zadanie jest na ocenę.
Aha! Pamiętajcie, by na koniec zjeść gotowy portret! Nie chcemy marnować jedzenia!

PS Czy jesteś tym, co jesz? :-)

40 komentarzy:

  1. Według mnie był bardzo kreatywny aż się stałem głodny :) zdziwiłem się kiedy ogrodnik stał się warzywami albo kucharz obiadem (ciekawe czy spróbował swoje dzieło) Kuba G 5a

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
  2. Myślę że był on artystą z bujną wyobraźnią bo przecież trudno tak narysować obraz aby był różnymi przedmiotami czy osobami...
    Piotr K. 6B

    OdpowiedzUsuń
  3. Uważam ,że artysta miał bardzo ciekawe prace.
    Myślę ,że Giuseppe Arcimboldo miał w głowie tylko jedzenie!
    Oraz z pewnością dużo kreatywności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam ,że artysta miał bardzo ciekawe prace.
      Myślę ,że Giuseppe Arcimboldo miał w głowie tylko jedzenie!
      Chociaż miał na pewno ogrom kreatywności.
      Ania M z 5A

      Usuń
  4. Ciekawy pomysł według mnie :D ciekawe, czy osoby z obrazów zjadłyby samych siebie, ja chętnie spróbuje :D
    Jadzia L. 5c

    OdpowiedzUsuń
  5. podobają mi się prace Giuseppe Arcimboldo. Przesłanie jego obrazów można często odnieść do dzisiejszych czasow, w których zyjemy( w dobie idealnego życia, ktore czesto ludzie pokazują na portalach spolecznosciowych)czyli- nie wszystko jest takie, jakim sie nam wydaje. dodatkowo podoba mi sie wykorzystnie zawsze jedzenia- bardzo kreatywny pomysl , aby poszczególny owoc/warzywo zastąpić przedmiotem, ktory chcial przedstawic na obrazie. wszystko uklada sie w idealną calosc Olivia A. IIB

    OdpowiedzUsuń
  6. Podobało mi się jak Arcimboldo malował tych ludzi i robił rzeźby a także jak byli ubrani w owoce lub warzywa,a jego kreatywność albo jego pomysłowość jak tworzył te swoje prace artystyczne. Michał K. VA

    OdpowiedzUsuń
  7. Uważam że te obrazy są bardzo fantazyjne trochę śmieszne oraz wymagają dużego zaangażowania artysty w swoje prace Zuzia P. G. 5A SP 45

    OdpowiedzUsuń
  8. Mi się bardzo podoba,ponieważ takiej kreatywności ciężko doświadczyć nawet w muzeach.Sama malując czy rysując nigdy nie wpadłam na taki pomysł. Tosia K. 5b

    OdpowiedzUsuń
  9. Siostra dała mi przez ,,przypadek" materiał dla klasy piątej przepraszam z góry za wszystkie problemy :-(

    OdpowiedzUsuń
  10. Obrazy Giuseppe Arcimboldo bardzo mi się spodobały, szczególnie to, że można zobaczyć w nich niejedną rzecz. Myślę, że jego twórczość jest smakowita i każdy kto ją ogląda może zgłodnieć. Tosia Sz.IIb

    OdpowiedzUsuń
  11. Moim zdaniem obrazy były bardzo pomysłowe i piękne . Podziwiam malarza ,że był prekursorem malarstwa surrealistycznego i wywarł tak ogromny wpływ na innych malarzy .Ania K.IIb

    OdpowiedzUsuń
  12. Marta W. IIA : Podoba mi się jak Arcimboldo przedstawia jedzenie w formie obrazu, ponieważ udowodnił, że nawet z produktów spożywczych można zrobić wiele i być przez to zapamiętanym na długie lata oraz stać się inspiracją dla innych artystów.

    OdpowiedzUsuń
  13. Po obejrzeniu prezentowanych dzieł tego wybitnego włoskiego artysty, uznałam że jego prace mogą być na swój sposób intrygujące. Dzięki połączeniu owoców, warzyw oraz przedmiotów codziennego użytku, obrazy w znaczny sposób wpływają na ludzką wyobraźnię. Przyglądając się dziełom G.Arcimboldo odniosłam wrażenie, że jego portrety przypominają mi witraże w kościele. Z tą różnicą, że tutaj elementami witraży są przedmioty martwej natury, ułożone w charakterystyczny, oryginalny sposób. Uważam, że twórczość tego artysty jest bardzo inspirująca. Zosia K.5B

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo zafascynował mnie portret Rudolfa II - Vertumnus. On naprawdę potrafi pobudzić mój apetyt. Preferuję kuchnię roślinną, więc dzieło przedstawia moje ulubione przysmaki. I w tym momencie zachciało mi się bardziej jeść. A poza tym artysta był bardzo pomysłowy i doskonale radził sobie zastępując części ciała jedzeniem. Adam W.5A

    OdpowiedzUsuń
  15. Oliwia G. IIA - Najczęściej jedzenie: owoce i warzywa, też mięso oraz naczynia widujemy na obrazach jako kompozycję martwej natury.Jest ona dla nie nudna, bez życia. Arcimboldo zrobił coś wielkiego dla sztuki, połączył portret z martwą naturą,dodał świeżości do sztuki, trochę humoru i groteski. Te obrazy są też współcześnie reklamą dla zdrowego odżywiania, tak ważnego dla wszystkich a szczególnie.....baletnic :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Twórczość Giuseppe Arcimboldo jest ciekawa i przywołuje skojarzenia wiejskiego, sielskiego życia. Jednocześnie pobudza chęć do przyrządzania smacznego jedzenia Radek G. 5a

    OdpowiedzUsuń
  17. Moim zdaniem to bardzo ciekawy rodzaj sztuki. Interesujące jest to, że widzimy dwa obrazy w jednym. Artysta pokazuje jak z odpowiednio ułożonych i dobranych do siebie produktów spożywczych może powstać wspaniały obraz. Taka sztuka charakteryzuje się poczuciem humoru i jest inspirująca.
    Małgorzata G. klasa IIb

    OdpowiedzUsuń
  18. Giuseppe miał bardzo dobry (smaczny) pomysł.
    (przecież kto by pomyślał że z jedzenia można wykonać tak ciekawe prace!)
    Najbardziej spodobał mi się ,,ogrodnik''.
    Naprawdę, nawet normalne rzeczy mogą być dziełem sztuki.
    Zosia K. 5a

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę,że dzieła Giuseppe Arcibolo były robione ze skojarzeń.Tak jak dzieło "Kucharz". Może Giuseppe jadł tą potrawę i zauważył pewnego mężczyznę, którego zapamiętał. Stworzył portret tego mężczyzny z potrawy, którą jadł.
    Moim zdaniem Giuseppe Arcibolo był bardzo kreatywnym artystą.
    Wiktoria W. 5b

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę, że Giuseppe Był raczej bystrym mężczyzną, Z racji, iż w jego czasach malowało się rzeczy świętę i postaci religijne, (Nie wiem...Może był Ateistą?) Był zupełnie oderwany od rzeczywistości. Na pierwszy rzut oka widać coś zwyczajnego, niezbyt typowego. Lecz... Gdy obraz odwróci się o 180 stopni... Widać czyiś portret w czymś tak nie podobnym do jakiegokolwiek portretu. (Przynajmniej ja widzę) Widać, że dał się porwać wyobraźni i że wszystko, zanim namalował,dokładnie przemyślał. Nikt mu chyba nie dyktował, co ma namalować, skoro to dzieło Giuseppa, a nie jego ojca.

    Nina Ż. 5b

    OdpowiedzUsuń
  21. Amelia K.F IIB podoba mi się piękna i ciekawa sztuka tego artysty . Ciekawy miał pomysł,zabawnie było tworzyć z owoców i warzyw. Uważam, że ten artysta musiał za każdym razem gdy tworzył obracać i patrzeć pod wieloma kątami na swoje dzieło. Ciekawie i przefajnie było tworzyć swój warzywno-owocowy autoportret

    OdpowiedzUsuń
  22. Julianna p.5a moim zdaniem Giuseppe miał ciekawe pomysły na obrazy. Najbardziej spodobał mi się,, ogrodnik". Nigdy nie pomyślałam że z jedzenia można zrobić takie arcydzieło. Dzieła Giuseppe pobudzają apetyt (mój pobudził)

    OdpowiedzUsuń
  23. Na pewno był bardzo kreatywny, nie myślałam że można aż tak bawić się jedzeniem :D Jego dzieła "Ogrodnik" spodobało mi się najbardziej. Miał świetny pomysł, by stworzyć z obrazu w sumie taką iluzję optyczną.

    OdpowiedzUsuń
  24. Arcimboldo jest nietuzinkowy. Jego dzieła są bardzo smaczne i pełne kreatywności. Trzeba mieć niezwykle piękny umysł i wyobraźnię, żeby stworzyć tak smaczne i piękne dzieła. Jak zobaczyłam, to od razu Go pokochałam. Lubię warzywa ale przede wszystkim owoce, których nie brakuje w dziełach.
    Gosia H 5b SP45

    OdpowiedzUsuń
  25. Giuseppe Arcimboldo robił naprawdę ciekawe prace i trzeba wielkiej kreatywności żeby wymyslić coś tak innego. Jeśli chodzi o samo jedzienie, no cóż wolałabym jakby to były frytki i hamburgery a nie jakies zdrowe rzeczy. Natomiast prace Giuseppa oraz sam pomysł bardzo mi sie spodobały. Na pewno tez miał duży talent bo z mnóstwa jedzenia zrobił twarz która przypomina twarz. Hania M 5a

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "twarz, która przypomina twarz" - brawo Haniu, uśmiałam się, świetnie to ujęłaś! :-D

      Usuń
  26. Bardzo mi się podoba twórczość artysty. Uważam że jego prace są nietuzinkowe. Chyba nigdy bym nie wpadła na coś takiego. Maria F 5B

    OdpowiedzUsuń
  27. Moim zdaniem Giusseppe był bardzo kreatywnym człowiekiem.Tworzenie tych dzieł było zabawne i przepyszne, a jednocześnie odbywało się pewnie w różnych perspektywach.
    Joanna S. IIB

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ciekawe że tak właśnie Artysta widzi nas, ludzi.
    Podoba mi się że te dzieła można oglądać z dwóch stron. Z jednej strony zdrowe i smaczne jedzenie, z drugie strony trochę wstrętni te postacie.Miska z warzywami która po odwróceniu zamienia się w twarz w kapeluszu rozbawiła mnie najbardziej. Nie podoba mi się jednak talerz pełny malutkich prosiaczków, bo lubię zwierzęta i to mnie przeraża.
    Jagna K. IIB

    OdpowiedzUsuń
  29. Moim zdaniem Giuseppe Arcimboldo jest wyjątkowym artystą i myślę, że niejednej osobie zaimponowała by jego sztuka. Prace Giuseppe inspirują oraz dają pomysły na wiele innowacyjnych rzeczy. Sposób w jaki malował jest raczej rzadko spotykany.
    Jego obrazy bardzo mi się podobają że względu na ciekawe wykonanie, kompozycję i barwy, które niekoniecznie odwzorowywały realne kolory.

    OdpowiedzUsuń
  30. Arcimboldo jest dziwny. Jego dzieła są bardzo jedzeniowe. Trzeba mieć bardzo dziwaczny umysł i wyobraźnię, żeby stworzyć tak jedzeniowe i dziwne dzieła. Jak zobaczyłam, to od razu się zdiwiłem.

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo ciekawa sztuka. Mam wrażenie że dzieła są trójwymiarowe. Bardzo ciekawe obrazy i na dodatek można je później zjeść.

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo ładne (: Fabian .j 5a

    OdpowiedzUsuń
  33. Co do sztuki Arcimboldiego mam mieszane uczucia z jednej strony uwazam ze obrazy sa ladne a z drugiej dosc mroczne Nikodem T. 5A

    OdpowiedzUsuń