czwartek, 19 marca 2020

2 ZADANIE dla wszystkich (chętnych)

Moi mili! Wasza aktywność na blogu bardzo mnie zaskoczyła! Ilość komentarzy, przesłanych na maila prac przekroczyła moje oczekiwania - bardzo Wam dziękuję :-). To dla mnie bardzo ważne, bo kocham swoją pracę.

Jeśli macie ochotę, skorzystajcie z tego zadania dla chętnych:

Poniżej umieściłam link do strony (nie trzeba się na niej logować, można grać anonimowo), na której można rozwiązywać quizy o sztuce. Spróbujcie i pochwalcie się swoim wynikiem w komentarzu (komentarz koniecznie podpiszcie). Test składa się z 10 ilustrowanych pytań. Jeśli komuś uda się zdobyć... 10/10 (WOW!) to ma zapewnioną posadę w Luwrze! Zanim jednak ten Luwr - gdy osiągniesz taki nadludzki wynik, zrób zrzut ekranu z wyświetlonym rezultatem i wyślij na moją pocztę (narloch.hanna@gmail.com) - chętnie nagrodzę Cię oceną za aktywność!

Link do quizu: https://globalquiz.org/pl/quiz-sztuka/


wtorek, 17 marca 2020

1 ZADANIE dla klas: 6 abc z SP45 i III z OSB

Gdzie mieszka dzieło sztuki? Czy ma współlokatorów? Czy otoczenie, w którym przebywa też może być dziełem sztuki?

Jeśli pamiętacie temat "Rynek sztuki", w czasie którego byliście przedstawicielami różnych galerii i muzeów, to z pewnością znacie odpowiedź na dwa pierwsze pytania. A gdy dodatkowo przypomnicie sobie temat "OTO otoczenie", odpowiecie też na trzecie pytanie. A co jeśli pamięć zawodzi? W komentarzach możecie przypomnieć wszystkim o co tu chodzi, możecie też pytać, gdy kompletnie nie wiecie, o czym piszę :-). Najciekawsze komentarze nagrodzę plusami za aktywność.

Tym razem spojrzymy na "opakowania" dzieł sztuki, czyli na architekturę muzeów i galerii. Patrząc na poszczególne budynki oceniajcie ich BRYŁĘ, czyli trójwymiarowy kształt. Brawa dla osób, które już wiedzą, że BRYŁA to jeden z siedmiu elementów formy plastycznej! (Kto pamięta pozostałe elementy? Czekam na komentarze - pamiętajcie o plusach za aktywność).

A po co w ogóle przechowywać dzieła sztuki w muzeach i galeriach? Okazuje się, że gdy społeczeństwo osiąga wyższy poziom dobrobytu, zaczyna budować muzea sztuki - tak dzieje się na całym świecie. Dobre galerie podnoszą prestiż, przynoszą rozgłos, przyciągają turystów. Przyjrzyjmy się kilku najciekawszym pod względem architektonicznym.

Muzeum Sztuki Sifang, źródło: stevenholl.com
Muzeum Sztuki Sifang w mieście Nanjing w Chinach ma niezwykłą bryłę, która przypomina wijący się na cienkich nogach tunel. Architekt, który zaprojektował ten budynek - Steven Holl uważa, że ten kształt jest wynikiem rozważań nad różnicami w malarstwie Wschodu i Zachodu.

Muzeum Sztuki Sifang, źródło: bryla.pl
Kolejny budynek to Muzeum im. Oscara Niemeyera w Kurytybie (Brazylia):

Muzeum im. Oscara Niemeyera, źródło: tourist-places4u.blogspot.com
W tym muzeum można poznać dorobek architekta - Oscara Niemeyera (zaskoczyłam Was ;-)). Poza tym poświęcono tam miejsce dla sztuki współczesnej, wzornictwa i historii architektury. 

Muzeum im. Oscara Niemeyera, źródło: muzeuoscarniemeyer.org.br
Muzeum składa się z dwóch budynków. Jednym z nich jest wielkie betonowe oko udekorowane zasyconymi barwami.

We francuskim mieście Villeneuve d'Ascq (należącym do okręgu Lille) wzniesiono muzeum według projektu Rolanda Simouneta, poświęcone europejskiej sztuce nowoczesnej. Po latach postanowiono rozbudować muzeum i dodano mu skrzydło zaprojektowane przez Manuelle Gautrand.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, źródło: architectural.com
Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, źródło: bryla.pl
Budynek powstał z cegły urozmaiconej kamiennym DETALEM, nadano mu formę DYNAMICZNEJ i światłocieniowej KOMPOZYCJI  z różnej wielkości brył. Do tego dostawiono pięć niewielkich, połączonych ze sobą prostokątnych budynków w kształcie przenikających się tuneli. Każdy z nich został wykonany z jasnego betonu, a zamyka go ażurowa (czyli zdobiona otworami) ściana. Wycięty w szczytowej ścianie każdego z pięciu tuneli graficzny wzór jest jedyną dekoracją budynku, a zarazem oknem, które wpuszcza do wnętrza światło w formie kompozycji blików i dekoracyjnych refleksów.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, źródło: lemoniteur.fr

Następny budynek, który chcę Wam zaprezentować, najlepiej opisują słowa jednego z dwóch twórców: "Chciałem stworzyć budynek, który byłby jednocześnie zamknięty i otwarty, który skrywałby dzieła sztuki, ale zarazem otwierał się na przyrodę, łączyłby w jedną całość środowisko, sztukę i architekturę" - mówi o swoim projekcie Ryue Nishizawa, japoński architekt. Czy osiągnął ten cel? Oceńcie sami:

Muzeum Sztuki Teshima, źródło: sztuka-architektury.pl
Muzeum Sztuki Teshima, źródło: sztuka-architektury.pl
Muzeum Sztuki Teshima w Japonii, którego kształt inspirowany jest kroplą wody, stanął w 2010 roku na wzgórzu, tuż nad brzegiem morza. Gmach jest wspólnym dziełem wspomnianego architekta i artysty Rei Naito.

Kształt kropli, sposób jej poruszania się, miękkość i opływowość - to wszystko źródła inspiracji. Muzeum ma organiczny i nieregularny kształt, jest dość płaskie (w najwyższym miejscu ma 6 metrów), sprawia wrażenie, jakby pływało po zboczu wzgórza... Nishizawa chciał stworzyć budynek, który stopi się z otoczeniem, stanie się jego nieodłączną częścią. Nie ma tu rozróżnienia na ściany, sufit czy podłogę - budynek jest zwartą formą. W kilku miejscach wycięto w niej nieregularne otwory, przez które do środka wpada wiatr, deszcze, słońce, ale też dźwięki, np. szum drzew. Tym samym, mimo, że budynek wzniesiono z betonu, otoczenie dosłownie przenika się z nim i łączy.

źródło: arch2o.com

Przedstawiłam Wam tylko cztery budynki. cztery spośród wielu: zarówno nowoczesnych (jak te powyżej) oraz tradycyjnych. Jeśli jest Wam mało i chcecie zobaczyć więcej, skorzystajcie z wyszukiwarki internetowej i zapytajcie wujka Google ;-) : wystarczy wpisać np. muzea sztuki lub słynne galerie. Pochwalcie się w komentarzach, jeśli znaleźliście coś ciekawego.

Zadania dla Was:

1. Co myślicie o przedstawionych muzeach? Które z nich Was zachwyciło, a które kompletnie nie? Piszcie w komentarzach. Pamiętajcie - komentarz musi być podpisany imieniem i pierwszą literą nazwiska oraz klasą (np. Roksana Sz. kl 6a albo Iga H. kl. III) - zadanie dla chętnych, na plusa.

2. Zaprojektuj bryłę własnej galerii lub muzeum (możesz przedstawić też wnętrze). Zastanów się, jaki rodzaj sztuki chcesz prezentować w tym budynku. Jeśli to sztuka tradycyjna (np. Mona Lisa), to budynek może mieć też tradycyjną, klasyczną bryłę - tak, by dzieła sztuki były w nim u siebie. Jeśli chcesz zbudować galerię sztuki współczesnej, to i bryła musi być współczesna. Być może ważne będzie otoczenie budynku... Wtedy też je narysuj.
Projekt wykonaj dowolna techniką graficzną (ręcznie lub w programie graficznym na komputerze), może być flamastrami, ołówkiem, kredkami, węglem itp. Zdjęcie pracy lub plik z programu graficznego w formacie JPEG wyślij na moją pocztę: narloch.hanna@gmail.com
Na prace czekam do 31.03.2020
Z Waszych projektów stworzę nowy post na tym blogu - zobaczycie, co wymyśliły Wasze koleżanki i co zaprojektowali koledzy. Ja już jestem bardzo ciekawa, nie każcie mi długo czekać! :-)
Razem z projektem wyślij imię i nazwisko projektanta-architekta (czyli Twoje) oraz nazwę galerii/muzeum. Napisz też, jaki rodzaj sztuki chciałbyś/chciałabyś tam prezentować.

Czym przyciągniesz turystów?

DO DZIEŁA!

poniedziałek, 16 marca 2020

1 ZADANIE DLA WSZYSTKICH (chętnych)

Poznajecie twarze na tej grafice?


Ukryło się tu kilku artystów i kilka dzieł sztuki. Jeśli kogoś rozpoznajecie zapiszcie w komentarzu imię i nazwisko odkrytego artysty lub tytuł i autora odkrytego obrazu. Plusy za aktywność dla pierwszych poprawnych odpowiedzi.

Zasada: kto pierwszy, ten lepszy! Zadanie dla chętnych :-).

PS Podpiszcie komentarze swoim imieniem, pierwszą litera nazwiska i klasą.

DO DZIEŁA!

1 Zadanie dla klas: 4 z SP 45 i I z OSB

Czy dzieła sztuki krzyczą? Czy mogą się czegoś bać? Znajdźmy razem odpowiedź na te pytania.

Czy czuliście się kiedyś tak?:

Edvard Munch Krzyk, 1893 r., źródło: pl.wikipedia.org
Na pewno widzieliście już kiedyś ten obraz - nic dziwnego, jest jednym z najbardziej popularnych dzieł sztuki na świecie. Namalował go norweski artysta Edvard Munch. Jest to dzieło ekspresjonistyczne. EKSPRESJONIZM to kierunek w sztuce, w którym artyści deformowali przedstawione obiekty, wyrażali swoje uczucia, często stosowali kontrasty barwne, by podkreślić jakieś emocje.

Edvard Munch będąc na spacerze poczuł nagle, że wszystko wokół niego jest obce... Czuł się jak niepasujący kosmita z innego świata. Czuł, że w środku, w swoim wnętrzu, ukrywa krzyk, którego nie może z siebie wydobyć. Na szczęście był artystą i poprzez sztukę mógł wyrazić, co czuje. Namalował więc ból egzystencjalny człowieka. Taki ból istnienia, który według Muncha każdy kiedyś poczuł lub poczuje. Jednocześnie pokazuje samotność i strach.

Edvard Munch, źródło: onthisday.com

Pierwowzorem obrazu Krzyk był ten szkic:

Edvard Munch Rozpacz, 1891 źródło: niezlasztuka.net
Artysta wracał do tego motywu kilka razy, coraz bardziej upraszczając postać.

Edvard Munch Rozpacz, 1892 r. źródło: niezlasztuka.net
Edvard Munch namalował nawet kilka wersji samego Krzyku. Dokładnie 4, sami zobaczcie:

źródło: niezlasztuka.net
Która jest według Was najlepsza? Jako ciekawostkę dodam, że wersje nr 1 i nr 3 zostały kiedyś skradzione z muzeów. Oba obrazy udało się odzyskać - uff!

Munch był nieszczęśliwym człowiekiem, dlatego liczę na to, że trochę rozweselicie jego Krzyk :-).

Zadania dla Was:

1. Co myślicie o opisanym obrazie i jego historii? Zapiszcie swoje odpowiedzi w komentarzach. Nie zapomnijcie się podpisać! Najciekawsze odpowiedzi nagrodzę plusami za aktywność.

2. Skopiujcie obraz, który znajduje się poniżej (kliknijcie na nim prawym przyciskiem myszy i wybierzcie zapisz grafikę jako...). Otwórzcie ten obraz w programie Paint (lub innym programie graficznym, jeśli macie) i dorysujcie mu otoczenie. Chodzi o to, by poprawić nastrój Krzykowi i sprawić, by otoczenie było dla niego bardziej znośne. Czym go rozweselicie? Gotowe prace zapiszcie w formacie JPEG i prześlijcie na mojego maila: narloch.hanna@gmail.com
W treści maila wpiszcie swoje imię i nazwisko oraz nowy tytuł obrazu.
Na Wasze obrazy czekam do 31.03.2020
Z Waszych prac utworzę nowy post, który będziecie mogli komentować.

Oto grafika do pobrania:
DO DZIEŁA!

1 ZADANIE dla klas: 5 abc z SP45 i II ab z OSB

Czy dzieło sztuki może pobudzać apetyt? Czy w jedzeniu artysta może ukryć czyjś portret?

W tym tygodniu chciałabym przedstawić Wam twórczość artysty, który na oba pytania odpowiedziałby "TAK!". Oto Giuseppe Arcimboldo!

Giuseppe Arcimboldo, źródło: wikiart.org

Artysta urodził się w 1527 roku w Mediolanie, gdzie zmarł w 1593. Był włoskim malarzem okresu manieryzmu, tworzył na dworach. Jest znany przede wszystkim ze swoich ekscentrycznych, groteskowych dzieł, które przedstawiają twarze lub sceny zbudowane z różnych elementów natury, jak kwiaty, owoce, warzywa, ryby.

Jednym z ciekawszych przykładów jego kunsztu i przewrotności jest obraz znajdujący się poniżej, pod tytułem Ogrodnik. 

Ogrodnik, 1587/90, źródło: pl.wikipedia.org

Po obróceniu do góry nogami portret przemienia się w... miskę z warzywami. To dzieło niesie nam morał: wszystko należy obserwować wnikliwie, niestereotypowo, żeby móc odkryć ukryte znaczenia i treści. Nie można ufać jedynie pierwszemu spojrzeniu.

Podobną naukę niesie dzieło Kucharz (poniżej). Obróćmy je...

Kucharz, ok. 1570, źródło: commons.wikimedia.org

Obraz zdaje się mówić: “jesteś tym, co jesz” :-). Kucharz zmienił się przecież w obiad!

Niektórzy uważają, że Giuseppe Arcimboldo był pre-surrealistą. Dlaczego? Przecież surrealiści zaczęli tworzyć ponad 300 lat po śmierci Arcimbolda! Jednak ekscentryczność jego obrazów, nietypowe podejście do przedstawień wywarło na surrealistach tak ogromne wrażenie, że mimo upływu lat fascynowali się jego dziełami, czerpali z nich inspirację (szczególnie Salvador Dali, o którym już co nieco, prawda?).

Przyjrzyjmy się innym dziełom Arcimbolda. Skoro tworzył na dworach, to znaczy, że malował same ważne osobistości! Czy one też składały się z jedzenia...?

Portret Rudolfa II, Vertumnus, 1590/91, źródło: en.wikipedia.org

Rudolf II przedstawiony powyżej, władca... (oj, za dużo tego, by pisać, sprawdźcie sami) był niezwykle dumny z portretu wykonanego przez Arcimboldiego.

Ciekawostka: na światowej wystawie EXPO 2015 w Mediolanie – której tematem było wyżywienie planety – jedną z oficjalnych maskotek był Foody: fan zdrowego i smacznego jedzenia, symbolizujący żywność jako źródło życia i energii. Foody był zainspirowany obrazami tego wybitnego mediolańskiego malarza!

źródło: ciaociaoitalia.net

Zadania dla Was:

1. Jak Wam się podoba sztuka Arcimboldiego? Co myślicie o jego twórczości? Zapiszcie swoje przemyślenia w komentarzach (najciekawsze ocenię plusami za aktywność). Przy komentarzu podpiszcie się imieniem i pierwszą literą nazwiska, oraz klasą, np. Michał G. z 5c lub Amelia K. z II a (cyfry arabskie dla uczniów z SP 45, rzymskie dla uczniów z OSB).

2. Myślę, że w każdym domu znajdzie się coś do jedzenia (w końcu wszyscy zrobiliśmy niezłe zapasy!). Zadanie plastyczne polega na tym, by ułożyć swój autoportret z jedzenia (np. warzyw, owoców) na talerzu lub desce. Możesz kłaść produkty w całości, obierać, kroić itd. Zrób zdjęcie gotowej pracy i wyślij na mojego maila: narloch.hanna@gmail.com
W treści maila napisz swoje imię i nazwisko.
Z gotowych prac utworzę nowy post, byście zobaczyli nawzajem swoje dzieła.
Na zdjęcia czekam do 31.03.2020, zadanie jest na ocenę.
Aha! Pamiętajcie, by na koniec zjeść gotowy portret! Nie chcemy marnować jedzenia!

PS Czy jesteś tym, co jesz? :-)

1 ZADANIE dla klas: 7 abc z SP45 oraz IV z OSB

Czy można usłyszeć kolory? A może uda się zobaczyć dźwięki?

Inspiracją do tego zadania będzie twórczość rosyjskiego artysty Wassily'ego Kandinskiego. Urodzony w Moskwie, ukończył prawo i ekonomię, by dopiero w wieku 30 lat zająć się tym, co kochał od dziecka - malarstwem.

Wassily Kandinsky, źródło: artlistr.com
Kandinsky początkowo tworzył dzieła przedstawiające, niezwykle ekspresyjne. Jednak pewnego dnia bardzo zachwycił się dziwnym obrazem na ścianie... Było idealne, pokazywała tylko barwy i formy bez treści... Okazało się, że... jest to jego własny obraz zawieszony do góry nogami! Ten przypadek pozwolił mu zrozumieć, że przedmioty i jakiekolwiek przedstawienia szkodzą jego malarstwu.

Zaczął tworzyć "sztukę abstrakcyjną", choć sam nie lubił tego pojęcia. Wolał nazywać ją "art non figuratif" - sztuka bezprzedmiotowa.

Oto jego słynna pierwsza akwarela abstrakcyjna z 1910 roku:

Akwarela abstrakcyjna, 1910, źródło: pinterest.com

Według Kandinskiego, by w pełni wejść w świat abstrakcji, trzeba wyzbyć się tego, ce zewnętrzne i kierować się uczuciami. Powtarzał, że każda forma jest uzewnętrznieniem treści wewnętrznych. 

Ogromną rolę w jego twórczości pełniła muzyka. Porównywał oddziaływanie barw i kształtów do konkretnych dźwięków. Tak powstawały jego dzieła.

Kompozycja VIII, 1923, źródło: pl.wikipedia.org

Ciekawostką jest fakt, że Kandinsky był synestetykiem. Co to synestezja?

Dr Aleksandra Rogowska: To zjawisko, w którym zmysły człowieka są 
nietypowo skonfigurowane. Zwykle gdy człowiek je lody, to po prostu 
czuje ich smak. Synestetyk oprócz smaku może mieć wizualizację koloru, 
kształtów przesuwających się przed oczami, może nawet usłyszeć jakiś dźwięk.
(źródło: wywiad w Gazecie Wyborczej)

W przypadku omawianego artysty synestezja objawiała się łączeniem zmysłu słuchu, ze zmysłem wzroku - artysta WIDZIAŁ DŹWIĘKI, a wizje te przelewał na płótno.

Kompozycja X, 1939, źródło: pl.wikipedia.org

Zadania dla Was:

1. Skomentujcie twórczość Kandinskiego. Czy jego dzieła uzewnętrzniają co wewnętrzne? Wstawcie swoje przemyślenia w komentarzu, dopisując swoje imię, pierwszą literę nazwiska oraz klasę (autorzy ciekawych komentarzy otrzymają plusy za aktywność).

2. Włączcie swoje ulubione piosenki i zilustrujcie je w sposób abstrakcyjny. Możecie pracować dowolna techniką na dowolnym formacie, możecie skorzystać z programu graficznego na komputerze (i zapisać efekt w formacie JPEG). Zdjęcie wykonanej pracy lub plik stworzony w programie graficznym wyślijcie na mój adres e-mail: narloch.hanna@gmail.com
W treści maila zapiszcie swoje imię i nazwisko (Wasze maile często mają ABSTRAKCYJNE nazwy...), autora oraz tytuł piosenki, której słuchaliście wykonując zadanie.
Po wysłaniu wstawcie pod tym postem komentarz o treści: Wykonałam/em i przesłałam/łem pracę, Imię N. Macie czas do 31.03.2020, zadanie jest na ocenę.
Z przesłanych prac stworzę post na tego bloga, byście zobaczyli i mieli możliwość skomentowania efektów.

Już słyszę pytanie: Proszę paniiii, czy przy tym zadaniu można słuchać muzykiiii? Odpowiedź jest chyba jasna :-). 

Do dzieła!!!