poniedziałek, 27 lipca 2020

5 wyzwanie #wakacjezplastyką OSTATNIE

Kochani rysownicy! To ostatnie wyzwanie, które dla Was przygotowałam. Mam nadzieję, że sporo się przy jego okazji nauczycie :-).

Zajmiemy się kadrem i kadrowaniem. KADR to wyciętete pole obrazu. Po co je wycinać? Po to, by opowiedzieć jakąś historię... A historie mogą być różne! Chodzi tylko o to, by opowiadać ciekawie, by wciągnąć odbiorcę... Jak to zrobić, by opowiedzieć, ale nie przegadać?

Zobaczmy na przykładach! To, co widzisz, to szeroki plan obrazu. W jego centrum znajdują się dwa kajaki:


Jak opowiedzieć ciekawą historię tej sceny? Trzeba wyciąć z niej interesujący fragment - kadr. Popatrz, jakie ciekawe kadry znalazłam:


Zaznaczyłam je różnymi kolorami. Tak prezentują się wycięte fragmenty:




Czym się kierowałam wybierając te kadry? By dobrze i ciekawie kadrować trzeba wiedzieć o "mocnych punktach" oraz "liniach" obrazu. Otrzymamy je dzieląc obraz liniami na trzy równe części w pionie i trzy równe w poziomie. W miejscu przecięcia linii znajdują się MOCNE PUNKTY. Są to miejsca, o których powinien wiedzieć każdy, kto chce opowiadać coś za pomocą obrazu (zdjęcia, rysunku, malarstwa...). Te punkty najbardziej przyciągają wzrok! Dlatego warto umieszczać tam tematy obrazu (na liniach oraz w miejscach ich przecięcia).

Wiedzieli już o tym dawni mistrzowie sztuki! 

By szybciej zauważyć te punkty i linie oraz by łatwiej kadrować przygotowałam ramki z kartonika. Sznurkiem wyznaczyłam linie:


Popatrz przez te ramki na moje kadry z kajakami:


Spróbujmy z innym przykładem: to zdjęcie zrobiłam podczas wakacji w Chorwacji. Wytnę z niego ciekawe kompozycyjnie obrazy:





Warto korzystać z tej zasady i bardziej świadomie wybierać kadry do naszych rysunków :-).

A to zdjęcie z wakacji na Majorce. Czy uda mi się wybrać na nim ciekawe fragmenty?






Każdy kadr to część wspaniałych wspomnień z podróży...

Jeśli rozumiecie już czym są kadry i wiecie jak kadrować przejdźcie do wyzwań.

#5.1. (27.07.) - w czasopismach odszukaj zdjęć. Weź długopis i narysuj na nich kadry według uznania (weź pod uwagę zasady podziału na linie i mocne punkty).

#5.2. (28.07.) - zrób ramkę z kartonika. Przeciągnij w niej sznurki tak, by wyznaczyć linie i mocne punkty.

#5.3. (29.07.) - w szkicowniku narysuj małe prostokąty, np. 4 x 6 cm - kilka w pipnie i kilka w poziomie. Do zadania przyda się przygotowana ramka. Spójrz przez nią na krajobrazi narysuj w przygotowanyvh prostokątach kilka ciekawych kompozycji. Nie rysuj szczegółów.

#5.4. (30.07.) - dziś narysuj dwa ciekawe kadry nowego pejzażu, na który patrzysz - jeden w pionie, a drugi w poziomie. 

#5.5. (31.07.) - teraz przygotuj kilka większych ramek, np. 10 x 16 cm. Narysuj w nich najciekawsze kadry kolejnego pejzażu. Staraj się zachować proporcje obserwowanych obiektów.

#5.6. (01.08.) - narysuj dowolny kadr długopisem. Na koniec użyj akwareli.

#5.7. (02.08.) - wybierz jeden ze swoich kadrów. Przypatrz się mu, wymyśl dla niego tytuł i zapisz go wymyśloną przez Ciebie czcionką.


To już koniec naszych #wakacjizplastyką na blogu. Mam jednak cichą nadzieję, że Wasza wakacyjna przygoda z rysowaniem będzie trwać dalej. Poszukujcie, eksperymentujcie, cieszcie się z nowych obserwacji. Wasze oko będzie coraz wrażliwsze, a kreska coraz pewniejsza... W pewnym momencie, obserwując deszcz, będziecie mogli przyjrzeć się oddzielnie każdej kropli... 

Życzę Wam wielu twórczych uniesień, radości z rysowania. Liczę na to, że moje wyzwania były dla Was cenne i dostarczyły Wam frajdy, pozwoliły odkryć nowe możliwości rysunku i obserwacji.

:-)
PS Niezmiennie jestem bardzo ciekawa Waszych rysunków! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz