poniedziałek, 16 marca 2020

1 ZADANIE dla klas: 7 abc z SP45 oraz IV z OSB

Czy można usłyszeć kolory? A może uda się zobaczyć dźwięki?

Inspiracją do tego zadania będzie twórczość rosyjskiego artysty Wassily'ego Kandinskiego. Urodzony w Moskwie, ukończył prawo i ekonomię, by dopiero w wieku 30 lat zająć się tym, co kochał od dziecka - malarstwem.

Wassily Kandinsky, źródło: artlistr.com
Kandinsky początkowo tworzył dzieła przedstawiające, niezwykle ekspresyjne. Jednak pewnego dnia bardzo zachwycił się dziwnym obrazem na ścianie... Było idealne, pokazywała tylko barwy i formy bez treści... Okazało się, że... jest to jego własny obraz zawieszony do góry nogami! Ten przypadek pozwolił mu zrozumieć, że przedmioty i jakiekolwiek przedstawienia szkodzą jego malarstwu.

Zaczął tworzyć "sztukę abstrakcyjną", choć sam nie lubił tego pojęcia. Wolał nazywać ją "art non figuratif" - sztuka bezprzedmiotowa.

Oto jego słynna pierwsza akwarela abstrakcyjna z 1910 roku:

Akwarela abstrakcyjna, 1910, źródło: pinterest.com

Według Kandinskiego, by w pełni wejść w świat abstrakcji, trzeba wyzbyć się tego, ce zewnętrzne i kierować się uczuciami. Powtarzał, że każda forma jest uzewnętrznieniem treści wewnętrznych. 

Ogromną rolę w jego twórczości pełniła muzyka. Porównywał oddziaływanie barw i kształtów do konkretnych dźwięków. Tak powstawały jego dzieła.

Kompozycja VIII, 1923, źródło: pl.wikipedia.org

Ciekawostką jest fakt, że Kandinsky był synestetykiem. Co to synestezja?

Dr Aleksandra Rogowska: To zjawisko, w którym zmysły człowieka są 
nietypowo skonfigurowane. Zwykle gdy człowiek je lody, to po prostu 
czuje ich smak. Synestetyk oprócz smaku może mieć wizualizację koloru, 
kształtów przesuwających się przed oczami, może nawet usłyszeć jakiś dźwięk.
(źródło: wywiad w Gazecie Wyborczej)

W przypadku omawianego artysty synestezja objawiała się łączeniem zmysłu słuchu, ze zmysłem wzroku - artysta WIDZIAŁ DŹWIĘKI, a wizje te przelewał na płótno.

Kompozycja X, 1939, źródło: pl.wikipedia.org

Zadania dla Was:

1. Skomentujcie twórczość Kandinskiego. Czy jego dzieła uzewnętrzniają co wewnętrzne? Wstawcie swoje przemyślenia w komentarzu, dopisując swoje imię, pierwszą literę nazwiska oraz klasę (autorzy ciekawych komentarzy otrzymają plusy za aktywność).

2. Włączcie swoje ulubione piosenki i zilustrujcie je w sposób abstrakcyjny. Możecie pracować dowolna techniką na dowolnym formacie, możecie skorzystać z programu graficznego na komputerze (i zapisać efekt w formacie JPEG). Zdjęcie wykonanej pracy lub plik stworzony w programie graficznym wyślijcie na mój adres e-mail: narloch.hanna@gmail.com
W treści maila zapiszcie swoje imię i nazwisko (Wasze maile często mają ABSTRAKCYJNE nazwy...), autora oraz tytuł piosenki, której słuchaliście wykonując zadanie.
Po wysłaniu wstawcie pod tym postem komentarz o treści: Wykonałam/em i przesłałam/łem pracę, Imię N. Macie czas do 31.03.2020, zadanie jest na ocenę.
Z przesłanych prac stworzę post na tego bloga, byście zobaczyli i mieli możliwość skomentowania efektów.

Już słyszę pytanie: Proszę paniiii, czy przy tym zadaniu można słuchać muzykiiii? Odpowiedź jest chyba jasna :-). 

Do dzieła!!!

43 komentarze:

  1. Bardzo ładna strona ;-) /R.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwazam ze jest to bardzo kreatywmy i ciekawy pomysl probowac uwiecznic to co sie slyszy.
    Michelle K 7c

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uważam że działalność tego Pana jest bardzo kreatywna , nieoczywista i kolorowa . Pokazuje on rzeczy których niekoniecznie można się domyślić za pierwszym razem .Oliwia L 7c

    OdpowiedzUsuń
  5. Twórczość Wassily'ego Kandinskiego jest bardzo ciekawa i oryginalna, sama chciałabym mieć taką niezwykłą umiejętność widzenia dźwięków. Julia B 7c

    OdpowiedzUsuń
  6. Uważam,że sposób Kandinskigo na malowanie jest nie oczywisty i ciekawy. Pokazuje to, czego inny na pierwszy rzut oka nie zauwarzają

    OdpowiedzUsuń
  7. Uważam ,że jego prace są bardzo interesujace. Czasami kiedy nie potrafimy przekazać czegoś słowami , dobrze jest to pokazać... no ale co ,gdy nie wiemy dokładnie jak to zilustrować? No własnie. Od tego jest abstrakcja. Mieszanina wspomnień , uczyć i wyobraźni. Wierzę , że jest to obraz naszej duszy... Co możemy zobaczyć u autora , niby wszystko jest bardzo spontaniczne , ale jednak zaplanowane.... WYKONAŁAM ZADANIE SARA JABŁOŃSKA

    OdpowiedzUsuń
  8. Wykonałam zadanie , Oliwia Litwin

    OdpowiedzUsuń
  9. Prace są bardzo kolorowe ciekawe oraz ich przekaz nie jest oczywisty każdy w tych obrazach zaóważy coś innego
    ZADANIE WYKONANE
    Agnieszka.C 7a

    OdpowiedzUsuń
  10. Według mnie wyróżnia się on spośród innych artystów swoją techniką. Jest ona bardzo ciekawa i zaskakująca, gdyż jeszcze nigdy nie słyszałam żeby ktoś w taki sposób tworzył swoje dzieła.

    Ola Sz. IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  11. ciekawe, nieoczywiste, niestandardowe ogólnie jak się patrzy na te obrazy to aż słychać jakieś dziwięki czy coś... J. Góralska 7c SP45

    OdpowiedzUsuń
  12. według mnie namalował to co jest we wnętrzu naszej ziemi.Jest to bardzo realistyczne poprzez barwę,światło,rytm kompozycyjny. Każda forma jest uzewnętrznieniem treści wewnętrznej. Ma nawiązanie do geometrii i tu powołuje do życia elementy abstrakcyjne.

    Nadia G. IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  13. Martyna N. kl.IV OSB17.03.2020, 17:59

    Moim zdaniem prace Kandinskiego są nieczytelne. Nie podobają mi się i nie rozumiem ich. Nie wiedziałam (nawet teraz czasami nie wiem) co autor namalował, póki nie przeczytałam opisu obrazu.Ten styl malarstwa jest dla mnie zbyt chaotyczny.

    OdpowiedzUsuń
  14. Uważam,że prace Kandinskiego są nieprzewidywalne i w pierwszym momencie trudne do zrozumienia. To abstrakcyjne podejście Kandinskiego daje możliwość wielu interpretacji jego prac.
    Wykonałam zadanie, Julia P. VIIc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Praca bardzo ciekawa, zawiera dużo barw, nie na niej przedmiotów widzianych naszymi oczyma.Może być dla mnie inspiracją. Łucja P. IV OSB

      Usuń
  15. Uważam ,że ten obraz jest ciekawy w inny sposup ponieważ dla każdej osoby może być inny i przedstawiać inne zjawisko Karol H. 7a/ZADANIE WYKONANE

    OdpowiedzUsuń
  16. uważam że te obrazy są zbyt chaotyczne, za dużo się na nich dzieje, na pierwszy rzut oka nie wiedziałam co się na nich znajduje nie podobają mi się
    Julia.K IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  17. uważam że dzieła tego pana są nietypowe, kolorowe i na pierwszy rzut oka nic ciekawego nie widać
    Martyna P 7b

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie za dużo uważam na jego temat, po prostu nie umiem tego ująć słowami, takie dość ciekawe. Karolina G 7c

    OdpowiedzUsuń
  19. Wysłałam i wykonałam pracę Łucja P. IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo, podoba mi się Jego twórczość. Bardzo niestandardowe myślenie, co jest bardzo ciekawe i inspirujące. Ania W 7c

    OdpowiedzUsuń
  21. Wykonałam i wysłałam pracę Ania W. 7c

    OdpowiedzUsuń
  22. Według mnie jego obrazy są oryginalne i kreatywne. Jego twórczość ukazywana na obrazach przypomina mi moją działalność na lekcjach plastyki: kolorki, kokardki, pomponiki... (kto mnie zna, ten wie;)). Zauważyłam, że artysta potrafi "zaszaleć" wyobraźnią. Marta M. IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  23. Uważam że twórczość Kadinskiego jest bardzo oryginalna i ciekawa. Wnoszę to po tym, że nie wszystko da się przedstawić słowami. Jego prace są bardzo abstrakcyjne więc niełatwo jest określić, co autorowi chodziło po głowie, lecz uważam, że jest on bardzo kreatywny.
    Mikołaj W 7a

    OdpowiedzUsuń
  24. Wykonałam i przesłałam pracę.
    Wiktoria C 7B

    OdpowiedzUsuń
  25. Moim zdaniem prace Kandinskiego są bardzo ciekawe, kreatywne, niestandardowe i niepowtarzalne. Podoba mi się w nich to , że są kolorowe i oryginalne. Klara M IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  26. Wykonałam i przesłałam pracę Klara M IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  27. Moim zdaniem twórczość Kandinskiego jest bardzo ciekawa i inspirująca. Jego prace odzwierciedlają stan jego duszy, wolność i spontaniczność. Za pomocą barw i kształtów ukazuje siebie i swoje emocje w trakcie malowania. Amelia J. kl.IV OSB

    OdpowiedzUsuń
  28. Wykonałem i przesłałem pracę
    Mikołaj W 7a

    OdpowiedzUsuń
  29. Moim zdaniem jego twórczość jest oryginalna i nieodtwarzalna ponieważ każdy może ,,inaczej słyszeć muzykę ". Barbara B. 7a

    OdpowiedzUsuń
  30. Wysłałam i przesłałam pracę
    Barbara B. 7a

    OdpowiedzUsuń
  31. Moim zdaniem twórczość Kandinskiego jest wyjątkowa i niepowtarzalna. Każdy jest w stanie dostrzec coś inspirującego w tym.
    Z.Ś.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  33. Moim zdaniem prace Kandinskiego są nieczytelne. Nie podobają mi się i nie rozumiem ich. Nie wiedziałam (nawet teraz czasami nie wiem) co autor namalował, póki nie przeczytałam opisu obrazu.Ten styl malarstwa jest dla mnie zbyt chaotyczny.

    OdpowiedzUsuń
  34. Sory dwa razy napisałem

    OdpowiedzUsuń
  35. Działalność tego pana jest bardzo ciekawa, nietypowa i wielokształtna. Podoba mi się bo jest nietypowa


    Kuba Fleszman 7a

    OdpowiedzUsuń
  36. Uważam że działalność tego artysty jest bardzo ładna nietypowa ciekawa mimo że nie ma w niej ładu. Obrazy są piękne jednak że jeśli widzi się dzwięki jest się albo chorym albo niezbyt trzeźwym.
    Dominika Zarzeczańska 7c

    OdpowiedzUsuń
  37. Uważam że działalność jego jest bardzo ciekawa i fajne jest to że on używa swoich zmysłów Weronika S kl.7c

    OdpowiedzUsuń
  38. Uważam że jego twórczość jest inspirująca, bardzo ciekawa i podobają mi się jego prace. Basia B 7c

    OdpowiedzUsuń
  39. Bardzo doceniam autora za to co wykonuje.
    Malowanie dźwięków jest bardzo ciężkim pomysłem i wymaga pełnego oddania sie wyobraźni i muzyce.
    Iza lissowska 7c

    OdpowiedzUsuń
  40. Autor jest bardzo kreatywny żeby malować dźwięki trzeba być bardzo pomysłowym :)
    Erni 7B

    OdpowiedzUsuń