środa, 1 kwietnia 2020

Czym rozweselić "Krzyk"? - Prezentacja prac (kl. 4 i I)

Niesamowite, ile znaleźliście sposobów na to, by zmienić otoczenie "Krzyka". Poza tym odkryliście wiele powodów, dla których krzyczy: z radości, zachwytu, a nawet dla zabawy.

Zobaczcie sami:

Rozalia Z. kl. 4 SP45


Ada Ch. kl. I OSB

Agata N. kl. 4 SP45

Cecile kl. 4 SP45

Fela Sz. kl. 4 SP45

Kacper K. kl. 4 SP45

Kalina Sz. kl. 4 SP45

Karolina M. kl. 4 SP45

 Lena B. kl. I OSB

Lena B. kl. I OSB

Maria H. kl. 4 SP45

Mikołaj Sz. kl. 4 SP45

Nadia T. kl. I OSB

Oscar J. kl. 4 SP45


Weronika M. kl. 4 SP45


Wojtek P. kl. 4 SP45

Zuzia P. kl. 4 SP45

Cecile kl. 4 SP45 "COVID-19!!!"

Natalia U. kl. I OSB

Który pomysł szczególnie Was zaskoczył? Zachęcam do komentowania nie tylko uczniów klas 4 i I :-) (podpisujcie komentarze, plusy dla najciekawszych odpowiedzi).


2 ZADANIE dla klas: 7 i IV

Czy dzieło sztuki może być BEZ SENSU? Czy ten bezsens, może stawiać pytanie o sens w ogóle? Na te pytania całe swoje twórcze życie odpowiadał Roman Opałka. Czy udało mu się na nie odpowiedzieć?

Sztuka stawia wiele pytań i głównie na tym polega jej rola we współczesnym świecie. Często nie pomaga w znalezieniu odpowiedzi, ale mimo wszystko zmusza nas do myślenia o różnych zjawiskach, problemach - czasem mniej lub bardziej oczywistych i codziennych. A to, co myślimy, jest BARDZO WAŻNE!

Jedno jest pewne - sztuka współczesna jest bardzo podobna do codzienności i by ją coraz lepiej rozumieć, trzeba też poznawać życie, starać się rozumieć codzienność, zadawać jej dużo pytań.

Jedno z najważniejszych pytań Romana Opałki odnosi się do sensu istnienia oraz do przemijania. Aby zrozumieć jego twórczość należy obejrzeć film, który umieszczam TUTAJ.

Roman Opałka, źródło: pinterest.com

Po obejrzeniu filmu wiecie, że artysta starał się pokazać swoimi dziełami przemijanie czasu. Poświęcił temu wiele lat swojego życia, a wszystko zaczęło się od... czekania na spóźniającą się żonę. To znaczy, że codzienność zainspirowała Romana Opałkę, codzienność wskazała mu drogę na własną ścieżkę artystyczną oraz drogę do zadawania pytań.

Roman Opałka w trakcie pracy nad Obrazami liczonymi, źródło: pieniadze.rp.pl

Czy życie stawia Wam pytania, na które Wy poszukujecie odpowiedzi? Z pewnością! Jest to też dobry powód do odnalezienia w sobie sposobu na znalezienie rozwiązań - sztuka i twórczość są jednymi z najlepszych metod na stawianie pytań, rozglądanie się za odpowiedzią.


Zadania dla Was:

1. Koniecznie zobacz film (trzeba kliknąć TUTAJ). Skomentuj twórczość Romana Opałki. Co myślisz, o jego Obrazach liczonych? Przemyślenia zapisz w komentarzu (nie zapomnij się podpisać) - zadanie dla chętnych na plusa.

2. Znajdź własny sposób na pokazanie przemijania, upływu czasu. Roman Opałka zapisywał i odczytywał kolejne liczby. A Ty? Jak możesz to pokazać? Za pomocą czego najlepiej ukażesz przemijanie? Wykorzystaj do tego dowolną technikę (np. fotografia, film, rysunek, kolaż). Gotową pracę prześlij na: narloch.hanna@gmail.com lub na Teams. Zadanie jest obowiązkowe, na ocenę.

DO DZIEŁA!

wtorek, 31 marca 2020

3 ZADANIE dla wszystkich (chętnych)

Nie tylko my jesteśmy na kwarantannie. Postaci z dzieł sztuki także pochowały się w swoich domach (pewnie odrabiają teraz lekcje, albo łączą się online z kolegami z płótna).

Pewien hiszpański artysta, Jose Manuel Ballester, już dawno to przewidział i przygotował wersje znanych dzieł, na których... Brakuje ludzi!

Jeśli rozpoznajesz któreś dzieło, zapisz jego oryginalny tytuł i autora w komentarzu (podpisz się) - zadanie na plusa, kto pierwszy, ten lepszy (liczą się tylko pierwsze poprawne odpowiedzi).

Powodzenia!

1.
źródło: pinterest.com
 2. 

źródło: elle.com
 3. 
źródło: boredpanda.com
4.
źródło: pinterest com
 5.
źródło: boredpanda.com
 6. 
źródło: boredpanda.com

2 ZADANIE dla klas: 6 SP45 i III OSB

Recykling... Pojęcie już dobrze wszystkim znane. W skrócie znaczy ponowne wykorzystanie materiałów. Czy jest możliwy recykling... dzieł sztuki?! Czy można sprawić by dzieło sztuki dostało nowe życie?

W tym zadaniu spróbujecie udowodnić, że MOŻNA.

Znacie poniższe dzieło?

autor nieznany, źródło: facebook.pl

Powstało ono w wyniku recyklingu obrazu Rembrandta pod tytułem Lekcja anatomii doktora Tulpa. Oryginał (poniżej) przedstawia lekcję, a przeróbka (powyżej) tę samą lekcję w wersji online. Sami uczestniczycie teraz w wielu takich zajęciach. Ktoś chciał pokazać ZDALNE NAUCZANIE na przykładzie dzieła sztuki. Co o tym myślicie? Udało się?


Rembrandt 1632 Lekcja anatomii doktora Tulpa, źródło: wikipedia.pl

Jest wiele stron internetowych, gdzie można oglądać obrazy, rzeźby, instalacje itd. Dostęp do nich jest wręcz nieograniczony.

Oto kilka przykładowych linków:


Nie stanowi więc dla nas najmniejszego problemu pobranie dowolnego dzieła, przebieranie w ich nieskończoności. A skoro możemy je mieć, znaczy też, że możemy je zrecyklingować. Na przykład tak, by powstał mem:

autor obrazu: Joseph Wright of Derb
autor mema: Sztuczne Fiołki, źródło: facebook.pl
Wystarczyło skopiować dzieło i dodać na nim jakiś komentarz.

Powyższy mem z pewnością kojarzy Wam się z koronawirusem... To znaczy, że komentuje bardzo aktualny temat. Ale, jak to mem, pokazuje nam rzeczywistość z przymrużeniem oka. 

Jest wiele rodzajów memów, zaprezentuję Wam kilka takich, które powstały z dzieł sztuki, i które jednocześnie nawiązują do aktualnej sytuacji - kwarantanny i koronawirusa.

autor obrazu: Caspar David Friedrich
autor mema: Sztuczne Fiołki, źródło: facebook.pl
autor obrazu: Jean Beraud
autor mema: Sztuczne Fiołki, źródło: facebook.pl
autor obrazu: Henri Mattise
autor mema: Sztuczne Fiołki, źródło: facebook.pl
autor obrazu: Tsuguharu Fujita
autor mema: Sztuczne Fiołki, źródło: facebook.pl

Obraz niekoniecznie musi być przedstawiający. Z abstrakcji też może powstać ciekawy mem:

autor obrazu: Cy Twombly
autor mema: Sztuczne Fiołki, źródło: facebook.pl

Dzieła sztuki, a jest ich wieeeeele, wiele, wiele, stanowią niekończącą się studnię różnych obrazów itd. Nieograniczone są też możliwości ich ponownego wykorzystywania. Robiąc to należy jednak pamiętać o prawach autorskich - zawsze podawaj autora oryginalnego dzieła.


Zadania dla Was:

1. Który mem zwrócił Twoją uwagę? Co myślisz o takim "recyklingowaniu" dzieł sztuki? Czy z każdego obrazu można zrobić mema? Zapisz swoją odpowiedź w komentarzu - zadanie dla chętnych na plusa (podpisz komentarz imieniem i pierwszą literą nazwiska oraz klasą).

2. Znajdź w Internecie (możesz skorzystać z linków, które umieściłam w poście) jakieś dzieło sztuki, pobierz je na komputer i otwórz w dowolnym programie graficznym (np. Paint). Przerób je na mema, który będzie komentować naszą aktualną sytuację - zdalne nauczanie, koronawirus, kwarantanna... Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrazić swoim memem. Staraj się raczej wywołać uśmiech, poprawić komuś nastrój.
Gotową pracę zapisz i wyślij na mojego maila: narloch.hanna@gmail.com lub na Teams. W wiadomości dopisz kto jest autorem obrazu, z którego zrobiłeś/łaś mema. Z przesłanych memów utworzę nowy post, który także będziecie mogli komentować. Zadanie jest na ocenę.

Jakie dzieło poddasz recyklingowi?


 DO DZIEŁA!

poniedziałek, 30 marca 2020

2 ZADANIE dla klas: 5 SP45 i II OSB

"Malować można wszystkim. Także farbami."

Jak podoba Wam się taki tytuł? Niestety nie są to moje słowa, ale spodobały mi się przeogromnie, gdy pierwszy raz je usłyszałam. Wypowiedział je polski artysta, Piotr C. Kowalski (znacie go z tematu o fakturze; jeśli cokolwiek ciekawego na jego temat pamiętacie, zapiszcie to w komentarzu na plusa).

Piotr C. Kowalski, źródło: ckzamek.pl

Jeden z historyków sztuki powiedział kiedyś, wspominając jedno z dzieł Piotra C. Kowalskiego: Dawno temu (...) poszedłem na wystawę i zainteresował mnie ten obraz. Oglądałem go, patrząc jak to jest namalowane, co to jest. Zauważyłem, że to nie farba. Pomyślałem więc: "jakaś dziwna technika". Nie przyszło mi do głowy, że bierzesz jagody, poziomki i "wciskasz" je w płótno... (Jerzy Ludwiński, źródło: piotrckowalski.pl)

Martwa natura, 1982 źródło: www.piotrckowalski.pl

Piotr C. Kowalski jest malarzem-eksperymentatorem. Próbuje malować czymś, co nie jest farbą. Jagodami, liśćmi, wiśniami... Sami zobaczcie!

Piotr C. Kowalski przy pracy, źródło: mosart.pl

Piotr C. Kowalski przy pracy, źródło: piotrckowalski.pl
Czasem, ten sam artysta, maluje... RDZĄ! Układa na płótnie mokre metalowe przedmioty i czeka... Obraz maluje się sam! Prawda, że sprytnie?

Zardzewiały 2006 źródło: piotrckowalski.pl

Innym razem Piotr C. Kowalski zupełnie nie dotknął powierzchni płótna! A obraz się namalował... Czary? Hm, tak to brzmi :-). Ale pod spodem wszystko się wyjaśni:

źródło: news.o.pl
Spadające z drzewa wiśnie odciskały się na płótnie! Genialne! Ciekawe, co w tym czasie robił artysta? Może zażywał kąpieli słonecznej? A może robił wiśniowe powidła, albo kompot... :-)

Piotr C. Kowalski nie jest jedynym, który wpadł na taki pomysł. Ale jest tym, który zainspiruje Was do eksperymentowania! Bo malować można przecież WSZYSTKIM! Także farbami ;-)


Zadania dla Was:

1. Skomentujcie poniżej twórczość Piotra C. Kowalskiego (podpiszcie swoje komentarze imieniem, pierwszą litera nazwiska i klasą) - zadanie dla chętnych  na plusa.

2. Wykonajcie własną pracę malarską (temat dowolny, format min. A4), ale nie farbami. Zamiast tego użyjcie dowolnych barwników. Może namalujecie coś kawą? Herbatą? Może owocami albo sokiem pomidorowym? Trawą? Eksperymentujcie! Można łączyć wiele barwników.
Na gotowe prace czekam na Teamsie lub na: narloch.hanna@gmail.com

DO DZIEŁA!