wtorek, 17 marca 2020

1 ZADANIE dla klas: 6 abc z SP45 i III z OSB

Gdzie mieszka dzieło sztuki? Czy ma współlokatorów? Czy otoczenie, w którym przebywa też może być dziełem sztuki?

Jeśli pamiętacie temat "Rynek sztuki", w czasie którego byliście przedstawicielami różnych galerii i muzeów, to z pewnością znacie odpowiedź na dwa pierwsze pytania. A gdy dodatkowo przypomnicie sobie temat "OTO otoczenie", odpowiecie też na trzecie pytanie. A co jeśli pamięć zawodzi? W komentarzach możecie przypomnieć wszystkim o co tu chodzi, możecie też pytać, gdy kompletnie nie wiecie, o czym piszę :-). Najciekawsze komentarze nagrodzę plusami za aktywność.

Tym razem spojrzymy na "opakowania" dzieł sztuki, czyli na architekturę muzeów i galerii. Patrząc na poszczególne budynki oceniajcie ich BRYŁĘ, czyli trójwymiarowy kształt. Brawa dla osób, które już wiedzą, że BRYŁA to jeden z siedmiu elementów formy plastycznej! (Kto pamięta pozostałe elementy? Czekam na komentarze - pamiętajcie o plusach za aktywność).

A po co w ogóle przechowywać dzieła sztuki w muzeach i galeriach? Okazuje się, że gdy społeczeństwo osiąga wyższy poziom dobrobytu, zaczyna budować muzea sztuki - tak dzieje się na całym świecie. Dobre galerie podnoszą prestiż, przynoszą rozgłos, przyciągają turystów. Przyjrzyjmy się kilku najciekawszym pod względem architektonicznym.

Muzeum Sztuki Sifang, źródło: stevenholl.com
Muzeum Sztuki Sifang w mieście Nanjing w Chinach ma niezwykłą bryłę, która przypomina wijący się na cienkich nogach tunel. Architekt, który zaprojektował ten budynek - Steven Holl uważa, że ten kształt jest wynikiem rozważań nad różnicami w malarstwie Wschodu i Zachodu.

Muzeum Sztuki Sifang, źródło: bryla.pl
Kolejny budynek to Muzeum im. Oscara Niemeyera w Kurytybie (Brazylia):

Muzeum im. Oscara Niemeyera, źródło: tourist-places4u.blogspot.com
W tym muzeum można poznać dorobek architekta - Oscara Niemeyera (zaskoczyłam Was ;-)). Poza tym poświęcono tam miejsce dla sztuki współczesnej, wzornictwa i historii architektury. 

Muzeum im. Oscara Niemeyera, źródło: muzeuoscarniemeyer.org.br
Muzeum składa się z dwóch budynków. Jednym z nich jest wielkie betonowe oko udekorowane zasyconymi barwami.

We francuskim mieście Villeneuve d'Ascq (należącym do okręgu Lille) wzniesiono muzeum według projektu Rolanda Simouneta, poświęcone europejskiej sztuce nowoczesnej. Po latach postanowiono rozbudować muzeum i dodano mu skrzydło zaprojektowane przez Manuelle Gautrand.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, źródło: architectural.com
Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, źródło: bryla.pl
Budynek powstał z cegły urozmaiconej kamiennym DETALEM, nadano mu formę DYNAMICZNEJ i światłocieniowej KOMPOZYCJI  z różnej wielkości brył. Do tego dostawiono pięć niewielkich, połączonych ze sobą prostokątnych budynków w kształcie przenikających się tuneli. Każdy z nich został wykonany z jasnego betonu, a zamyka go ażurowa (czyli zdobiona otworami) ściana. Wycięty w szczytowej ścianie każdego z pięciu tuneli graficzny wzór jest jedyną dekoracją budynku, a zarazem oknem, które wpuszcza do wnętrza światło w formie kompozycji blików i dekoracyjnych refleksów.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, źródło: lemoniteur.fr

Następny budynek, który chcę Wam zaprezentować, najlepiej opisują słowa jednego z dwóch twórców: "Chciałem stworzyć budynek, który byłby jednocześnie zamknięty i otwarty, który skrywałby dzieła sztuki, ale zarazem otwierał się na przyrodę, łączyłby w jedną całość środowisko, sztukę i architekturę" - mówi o swoim projekcie Ryue Nishizawa, japoński architekt. Czy osiągnął ten cel? Oceńcie sami:

Muzeum Sztuki Teshima, źródło: sztuka-architektury.pl
Muzeum Sztuki Teshima, źródło: sztuka-architektury.pl
Muzeum Sztuki Teshima w Japonii, którego kształt inspirowany jest kroplą wody, stanął w 2010 roku na wzgórzu, tuż nad brzegiem morza. Gmach jest wspólnym dziełem wspomnianego architekta i artysty Rei Naito.

Kształt kropli, sposób jej poruszania się, miękkość i opływowość - to wszystko źródła inspiracji. Muzeum ma organiczny i nieregularny kształt, jest dość płaskie (w najwyższym miejscu ma 6 metrów), sprawia wrażenie, jakby pływało po zboczu wzgórza... Nishizawa chciał stworzyć budynek, który stopi się z otoczeniem, stanie się jego nieodłączną częścią. Nie ma tu rozróżnienia na ściany, sufit czy podłogę - budynek jest zwartą formą. W kilku miejscach wycięto w niej nieregularne otwory, przez które do środka wpada wiatr, deszcze, słońce, ale też dźwięki, np. szum drzew. Tym samym, mimo, że budynek wzniesiono z betonu, otoczenie dosłownie przenika się z nim i łączy.

źródło: arch2o.com

Przedstawiłam Wam tylko cztery budynki. cztery spośród wielu: zarówno nowoczesnych (jak te powyżej) oraz tradycyjnych. Jeśli jest Wam mało i chcecie zobaczyć więcej, skorzystajcie z wyszukiwarki internetowej i zapytajcie wujka Google ;-) : wystarczy wpisać np. muzea sztuki lub słynne galerie. Pochwalcie się w komentarzach, jeśli znaleźliście coś ciekawego.

Zadania dla Was:

1. Co myślicie o przedstawionych muzeach? Które z nich Was zachwyciło, a które kompletnie nie? Piszcie w komentarzach. Pamiętajcie - komentarz musi być podpisany imieniem i pierwszą literą nazwiska oraz klasą (np. Roksana Sz. kl 6a albo Iga H. kl. III) - zadanie dla chętnych, na plusa.

2. Zaprojektuj bryłę własnej galerii lub muzeum (możesz przedstawić też wnętrze). Zastanów się, jaki rodzaj sztuki chcesz prezentować w tym budynku. Jeśli to sztuka tradycyjna (np. Mona Lisa), to budynek może mieć też tradycyjną, klasyczną bryłę - tak, by dzieła sztuki były w nim u siebie. Jeśli chcesz zbudować galerię sztuki współczesnej, to i bryła musi być współczesna. Być może ważne będzie otoczenie budynku... Wtedy też je narysuj.
Projekt wykonaj dowolna techniką graficzną (ręcznie lub w programie graficznym na komputerze), może być flamastrami, ołówkiem, kredkami, węglem itp. Zdjęcie pracy lub plik z programu graficznego w formacie JPEG wyślij na moją pocztę: narloch.hanna@gmail.com
Na prace czekam do 31.03.2020
Z Waszych projektów stworzę nowy post na tym blogu - zobaczycie, co wymyśliły Wasze koleżanki i co zaprojektowali koledzy. Ja już jestem bardzo ciekawa, nie każcie mi długo czekać! :-)
Razem z projektem wyślij imię i nazwisko projektanta-architekta (czyli Twoje) oraz nazwę galerii/muzeum. Napisz też, jaki rodzaj sztuki chciałbyś/chciałabyś tam prezentować.

Czym przyciągniesz turystów?

DO DZIEŁA!

38 komentarzy:

  1. jest tam Monaliza to obraz namalowany przez Leonarda Da Vinci czyli Leonarda z Vinci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i jeszcze jest tam Leonardo Da Vinci

      Usuń
    2. Kl.2A Angelika Werengowski

      Usuń
  2. Muzeum które mi się najbardziej podoba to Muzeum im. Oscara Niemeyera,a te muzeum ktore mi sie nie podoba to Muzeum Sztuki Teshima. Maja U. 6c

    OdpowiedzUsuń
  3. Formy są takie z których pamiętam: Barwa,Ksztalt,Technika, bryła, linia i forma

    OdpowiedzUsuń
  4. Muzeum sztuki Sifang , ma bardzo ciekawy kształt, a muzeum sztuki nowoczesnej nie , bo jest takie Ubogie Kamil Czapiewski 3 kl

    OdpowiedzUsuń
  5. I 7 elementem jest Kompozycja

    OdpowiedzUsuń
  6. światło ruch przestrzeń bryła linia barwa faktura Piotr K.6B

    OdpowiedzUsuń
  7. mi się bardzo spodobało muzeum Teshima ponieważ autorowi bardzo udało się je wpasować do otoczenia
    Piotr K. 6B

    OdpowiedzUsuń
  8. mi się bardzo spodobało muzeum Teshima ponieważ jest bardzo przestrzennie
    Paweł Z. 6a

    OdpowiedzUsuń
  9. Najbardziej spodobało mi się Muzeum Sztuki Sifang i Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, Szymon B. kl.6c

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla mnie najlepsze muzeum jest w mieście Lille ponieważ jego design jest specjalny. Te bryły z światłem wyglądają jak różne surowce w kamieniu. Dziękuję Janek.D inicjały JD klasa 6c

    OdpowiedzUsuń
  11. zachwyciła mnię "kropla", gdyż nawet od patrzenia czuć gładkość struktury, lecz nie zwróciłem większego zainteresowania na pracę Rolanda Simouneta gdyż nie ma w niej nic abstrakcyjnego
    Ożański Hugo

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi na dwa pierwsze pytania dla chętnych:
    Dzieło sztuki zazwyczaj ,,mieszka" w muzeum sztuki. Ale jego ,,dom" może również znajdować się w mieszkaniu człowieka. Jeżeli dzieło sztuki ,,mieszka" w muzeum sztuki, to przeważnie ma ,,współlokatorów" (mam na myśli inne dzieła sztuki). Kiedy znajduje się w domu lub mieszkaniu człowieka może być jednym z kilku dzieł lub może ,,mieszkać" tam samo.
    Helena Barska kl.III OSB

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedź na trzecie pytanie dla chętnych:
    Miejsca, w których znajdują się dzieła sztuki przede wszystkim mają na celu komponowanie się z dziełami sztuki. Obrazy, rzeźby mają tam dobrze prezentować się i ładnie wyglądać. Przy okazji same takie otoczenia mogą stać się dziełami sztuki. Przykładem takiego miejsca jest Sala Neoplastyczna w Łódzkim Muzeum Sztuki, zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego. Chciał on, aby dzieła sztuki nowoczesnej ,,czuły się tam dobrze".
    Helena Barska kl.III OSB

    OdpowiedzUsuń
  14. Elementy formy plastycznej to:
    1. Barwy
    2. Linie
    3. Kształty
    4. Kompozycja
    5. Bryła
    6. Faktura
    7. Przestrzeń i ruch
    Helena Barska kl.III OSB

    OdpowiedzUsuń
  15. Najbardziej podoba mi się Muzeum Sztuki Teshima, ponieważ ten wspaniały budynek jest w jedności z naturą. Pięknie się komponuje wśród drzew i gór. Jestem bardzo ciekawa jakie dzieła sztuki są w środku, skoro sam budynek wywiera już ogromne wrażenie. Nie podoba mi się Muzeum Sztuki Sifang, ponieważ moim zdaniem jest smutne i ponure. Gdybym była dziełem sztuki nie chciałabym mieszkać w takim miejscu. Poza tym jest ono nieciekawe (przynajmniej z zewnątrz). Mnie by odstraszyło swoim wyglądem i nie chciałabym oglądać dzieł sztuki jakie znajdują się w jego wnętrzu.
    Helena Barska kl.III OSB

    OdpowiedzUsuń
  16. Ola Komarnicka18.03.2020, 07:52

    Elementy formy plastycznej: kształt, barwa, linie, faktura, bryła, kompozycja, przestrzeń i ruch. Najbardziej spodobało mi się Muzeum im. Oscara Niemeyera,bo ma śliczne oświetlenie i ciekawy kształt. Ola K. 6b

    OdpowiedzUsuń
  17. Najbardziej mi się spodobało muzeum im.Oscara Niemeyera w Kurytybie a najmniej Muzeum sztuki nowoczesnej Miasta Lille Jakub Ś kl.6c

    OdpowiedzUsuń
  18. Podoba mi się Muzeum Sztuki Teshima, ponieważ wygląda trochę jak bunkier czy nora zwierzaka, jest to bardzo oryginalne. Uważam też, że biel ładnie komponuje się z otaczającą zielenią. Wyszukałem też z mamą w internecie Muzeum Orsay, które było niegdyś dworcem kolejowym wybudowanym na przełomie XIX i XX wieku. W środku prezentowana jest sztuka głównie impresjonistyczna. Muzeum to spodobało mi się, ponieważ jest bardzo przestronne i jest doświetlone z góry. Janek R. 6A

    OdpowiedzUsuń
  19. Muzeum im. Oscara Niemeyera najbardziej przykuło moją uwagę swoimi
    nieregularnymi kształtami,a Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille nie zachwyciło mnie zbyt swoim światłem i kształtem. Pola.F 6b

    OdpowiedzUsuń
  20. Kornelia H. klasa III19.03.2020, 09:47

    Najbardziej podoba mi się Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, ponieważ swoim światłem przypomina lampiony, które pięknie oświetlają otoczenie. Pozostałe muzea niezbyt przypadły mi do gustu ze względu na zbyt surowy kształt i brak życia. Kornelia H. klasa III

    OdpowiedzUsuń
  21. Kornelia H. klasa III19.03.2020, 09:52

    Elementy formy plastycznej: Barwy, kształty, linie, bryła, kompozycja, przestrzeń i ruch, faktura. Kornelia H. Klasa III

    OdpowiedzUsuń
  22. Kornelia H. klasa III19.03.2020, 10:03

    Dzieło sztuki najpierw mieszka w pracowni, gdzie powstaje. Później w zależności od artysty przemierza dalszą drogę lub pozostaje u niego. Może trafić do kolekcjonera, na licytację, galerii sztuki, a czasem na strych. Bywa podziwiane lub zapomniane. Dzieło nie patrzy na współlokatorów, bo ich nie potrzebuje. Otoczenie może się stać pięknym dziełem jeśli autor wkomponuje w nie swoją pracę. Kornelia H. klasa III

    OdpowiedzUsuń
  23. Najbardziej mi sie podoba Muzeum Sztuki Sifang
    Bo ma niezwykly ksztalt
    Viktor I. 6B

    OdpowiedzUsuń
  24. Olaf M. VIB Muzeum, które spodobało mi się najbardziej to Muzeum Sztuki Teshima ponieważ wpasowuje się w klimat lasu, a muzeum, które najmniej mi się spodobało to Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille ponieważ niepodobają mi się osłonięcia okien. Formy plastyczne: barwy, linie, kształty, światło, bryła, faktura, przestrzeń i ruch.

    OdpowiedzUsuń
  25. Muzeum Sztuki Sifang w mieście Nanjing w Chinach moim zdaniem jest najładniejsze ze wszystkich pokazanych tutaj muzeów przede wszystkim dlatego że ma niezwykłą bryłę budynku, podświetlenie które w nocy wygląda przecudnie oraz oczywiście miejsce w którym stoi po prostu piękne widoki

    OdpowiedzUsuń
  26. Muzeum Sztuki Sifang w mieście Nanjing w Chinach moim zdaniem jest najładniejsze ze wszystkich pokazanych tutaj muzeów przede wszystkim dlatego że ma niezwykłą bryłę budynku, podświetlenie które w nocy wygląda przecudnie oraz oczywiście miejsce w którym stoi po prostu piękne widoki Mikołaj K. 6b

    OdpowiedzUsuń
  27. Patryk W.6c najbardziej spodobało mi się Muzeum Teshima ponieważ ma bardzo niezwykły kształt

    OdpowiedzUsuń
  28. Elementy formy plastycznej:barwa,kształt,linie,faktura,bryła,przestrzeń,kompozycja i linie Nikodem K. 6B

    OdpowiedzUsuń
  29. wiele osob zapomina ze jest jeszce jeden element czyli kompozycja julek 6b

    OdpowiedzUsuń
  30. Roksana Sz. Mnie najbardziej urzekł Muzeum Teshima w Japonii, moim zdaniem jest to miejsce dla osób które chcą ponapajać się widokiem natury i prze cudownych dzwięków czyli jak szumy ,wiatr i tym podobne. Chętnie bym się tam wybrała i zobaczyła to w rzeczywistości ale wiadomo że Japonia jest daleko, ale zawsze mogę sprawdzić to na gogle i dowiedzieć się więcej na temat tego muzeum sztuki. :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Moje oko przyciągnęło Muzemum im. Oscara Niemeyera. Muzeum wygląda wyjtąkowo i bardzo orginalnie. Spodobał mi się sposób w jaki zostało zbudowane to muzeum. Bardzo mi się podoba to muzeum. Nadia K. 3

    OdpowiedzUsuń
  32. Wedlug mnie najlepsze muzeum z tej prezentacji to Muzeum Sztuki Sifang. Ponieważ jest bardzo symetrycze i przejrzyste nie wyrafinowane, mozna powiedzec wręcz, że minimalistyczne. Dlatego uważam je za najlepsze.

    Jakub Kłopocki 6B

    OdpowiedzUsuń
  33. Najbardziej urzekło mnie Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Lille, ponieważ spodobało mi się to, że kilka niewielkich połączonych ze sobą prostokątnych budynków tworzy interesującą strukturę. Dodatkowo, gra światła i cienia z ażurowymi ścianami na pewno dodaje wspaniałych efektów. Laura B kl3

    OdpowiedzUsuń
  34. Najbardziej podoba mi się muzeum im. Oscara Niemayera

    OdpowiedzUsuń